Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 0/5 - 0 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Yardım Volkswagen Araçlarında Radyatörün Havası Nasıl Alınır?
#1
Kendi kendine havayı atması için T3 lerin sistemi çok iyi kurulmuş. Çoğu araç havasını bu kadar rahat atamaz. Mavi kapağın olduğu soğutma sistemi kabını oldukça yüksek konumda konuşlandırmışlar. Sistemdeki hava döner dolaşır bu kabın içine girer ve en yüksek konumda yerleşir. Hararetle birlikte su basıncı artar ve bu basınç kabın üzerinde biriken havayı sıkıştırır. Mavi kapak düzgün çalışıyorsa bu basınçla beraber hava taşma kabına atılır. Ve taşma kabının en üstünde bulunan tahliye deliğinden hava gider. Mavi kapağın olduğu depo hava bittikten sonra tamamen su ile dolar. Eğer sistemde basınç hala fazla ise sistemi basınçtan korumak için bu sefer suyu da taşma kabına atar. O yüzden motor soğukkan taşma kabına fazla su doldurmamak gerekir. Yoksa mevcut su bir de taşan suyla birlikte tahliye deliğinden atılır. Boşuna antifiriz kaybı olur birde eksozun üzerine dökülerek su buharı oluşturarak sizin paniklemenize sebep olur. Motor stop edip su soğumaya başladığında sistemdeki basınç azalır genleşme tersine döner vakum yapmaya başlar. Bu vakumla beraber taşma kabında ki suyu bünyesine çeker ve sistem de hava oluşmasını önler. Burada mavi kapağın görevi önemli. Belli bir basınca kadar suyu atmamalı sistemde tutmalı. Yani suyu kolay kolay atmamalı belli bir basınçtan sonrada sistemi korumalı ama vakum anında da çok kolay suyu emmeye müsade etmeli. Yani çıkarken zorlayacak girerken kolaylık gösterecek. Motor soğukken taşma kabına en fazla 3-4 parmak yüksekliğinde  su koymalı daha fazla konmamalı. Motor çalışıp ısındığında ve ardından tamamen soğuduğunda taşma kabına baktığımızda su görmezsek paniklemeyelim. Bu sistemin çalıştığını gösterir. Sistem eksik suyunu taşma kabından tamamlamıştır. Tekrar aynı suyu koyup bir sonrasında(motor ısınması ve soğuması sonrası) aynı kontrolu yapın. Bir kaç denemeden sonra suyun eksilmediğini görürsünüz artık sistemin suyu tamamdır. Önceden 3-4 parmak yüksekliğinde su koyduğunuz taşma kabını bir dahaki  motor soğuduğunda  tamamen dolu görür iseniz o zaman panikleyin. Sistemde bir arıza vardır. Ya biyerde küçük bir delik vardır havayı oradan alıyordur ya da mavi kapak arızalıdır.
Gelelim hava alma meselesine. Öndeki radyatörle, arkadaki soğutma sistemi eş yüksekliktedir ama ikisini bağlayan hortumlar aracın altından gider. Sistemde  çok su eksildiğinde radyatörde de su eksilir. Sisteme arkadan su ilave edince  suyun bir kısmı radyatöre de gider ama radyatörde ki hava radyatörün üst kısmında sıkışır kalır. Aradaki borular aşağıda olduğundan bu hava arkadaki sisteme dönmez. Zaten dönmesi fizik kurallarına aykırıdır. Radyatörün üst kısmında su olmadığından dolayı soğutmayı iyi yapamaz. hararetin yükselmesine sebep olur. bu sıkışan hava motor tamamen sıcakken radyatörün üzerindeki tapa açılarak atılır. Hava atarken eksilen havanın yerine su girmesi lazım. Arkada mavi kapağın olduğu depodan su ilave edilir. Birleşik kaplar teoremine göre su öndeki radyatöre de giderek havanın tamamen atılması sağlanır. hava alma esnasında araç rampa aşağısı park edilmelidir ki arkada ki mavi kapaklı deponun üst seviyesi öndeki radyatör tapası seviyesinden yüksek olsun. Öndeki tapadan tamamen havasız su gelince hava alınmıştır.

Soru:
Yani şunu sormak istedim, mavi kapağı her çıkardığımızda hava alma işlemi yapmamız gerekir mi? Açtığımızda hava yapar mı
Esasında vakum anında (yüksek sıcaklığın soğumaya başlayıp iç basıncın düşmeye başladığı an) mavi kapak açılırsa hava yapabilir. Taşma kabına attığı suyu çekemez onun yerine hava dolar. Ama bu miktar su eksikliğinin ciddi bir hava yapacağını zannetmiyorum. Motor tekrar çalışıp hararet yükseldiğinde bu havayı araç kendi kendine atar ve bir daha ki vakumda taşma kabında önceden kalan suyunu sisteme çeker. Yeter ki hava önde ki radyatöre gitmemiş olsun.  Burada mavi kapağın iyi çalışıyor olması, açıldıktan sonra kenarlarından hava girmeyecek şekilde tekrar iyice kapatılması, ve içinin temiz olması (pas, çöp, çamur bulaşığı olmaması) önemli.
Mavi kapak (soğukken) açıldığında tekrar hava almaya gerek yok ancak gerektiğinde
(soğutma sistemiyle ilgili işlem yapıldıktan sonra) kalorifer (varsa yolcu kaloriferi) muslukları açık konumda olursa daha verimli hava alınır bunu da unutmamak lazım. Motor sıcakken genleşme kabı (dizellerin MAVİ benzinlilerin SİYAH) kapağını asla açmayınız hem tehlike arzeder hemde hava alma gerekebilir. Siyah ve Mavi kapakların emiş – basınç değerleri farklı o nedenle dizellerde ”MAVİ” kullanılmalı. Soğutma sistemi herhangi bir sebepten dolayı su kaçağı olduğunda (genleşme kabı ağzına kadar dolu olması şartıyla) eksilmeyi plaka arkası ”Yedek su deposu”ndan tamamlayacak şekilde çalışır. Su seviye lambası suyun ”Min” seviyesi altına indiğinde yanıp söner uyarı verir. Seviye tamamlandığında kontağı kapatıp açmak ikazı sonlandıracaktır.
BİR TEŞEKKÜR YAZMAK ÇOK ZOR GELİYOR SİZE
Ara
Cevapla
  


Hızlı Menü:


Konuyu Okuyanlar:
1 Ziyaretçi